Monday, December 1, 2008

PUNCA-PUNCA KELEMAHAN SISTEM IMUN #4

4. PERSEKITARAN

4.1. RADIASI ELEKTROMAGNET (EM)


4.2. RADIASI PENGIONAN

4.3. RADIASI ULTRAUNGU

Radiasi ultraungu (UV) daripada pancaran matahari (berikutan pemusnahan lapisan ozon yang berterusan) boleh menjejaskan fungsi tubuh melawan penyakit. Apabila kulit terdedah kepada radiasi UV secara berlebihan, aktiviti sel-sel darah putih yang yang menghasilkan antibodi akan terjejas.

Penyelidikan saintifik menyarankan bahawa selaran matahari boleh mengubah penyebaran dan fungsi sel-sel darah putih yang melawan penyakit di kalangan manusia sehingga 24 jam selepas terdedah kepada matahari.

Pendedahan yang berlebihan kepada radiasi UV menyebabkan kanser kulit dan pelbagai penyakit mata. Sistem imun yang lemah juga memburukkan lagi penyakit berjangkit yang berpunca daripada bakteria, virus dan parasit tropika.

Ia juga mungkin mengaktifkan virus yang sedia ada pada kulit seperti cacar dan membawa kepada meningkatnya penyakit seperti campak, malaria, tibi, kusta dan jangkitan kulat.

Selaran matahari yang berulangan juga dilaporkan mengurangkan kemampuan sistem imun untuk melawan jangkitan bakteria dalam paru-paru.

4.4. ASAP EKZOS KENDERAAN

No comments:

Post a Comment